29 augusti 2012

Långt ifrån slut - Ingrid Olsson

Långt ifrån slut (kartonnage)
Orginaltitel: Långt ifrån slut
Utgiven: 2012-06-11
Serie: Finns inget namn för serien men det finns 4 stycken och det här var den sista.
Sidor: 159.
Första mening: Det bästa med skolan är att den tar slut.

Min kommentar: Det var typ ett år sedan jag läste 3:an Långt ifrån liten fast jag minns faktiskt att den var bra, enligt mig är det svåraste för en författare slutet och jag blev imponerad av det här slutet. Bra!

Linnea har så mycket trubbel... Först blir hon ihop, sen slut och sen ihop fast då vill ju inte Tor förstås... Det var dumt av Linnea att inte säga något till Vanessa, man känner sig mer sviken/sårad om det är någon annan som säger det. Vanessa, hon blir jag bara irriterad på, jag undrar hur elakt barn man kan ha.

I dom tidigare böckerna har Vanessa och Vera varit supertaskiga mot Linnea men på slutet säger Vanessa förlåt och dom blir vänner igen och jag blev så glad när Linnea sa att hon inte ville vara vän med Vanessa mer.

Handling: Vanessa åker till sin pappa i New York över sommarlovet och ska vara borta i flera veckor. Linnéa är kvar hemma med mamma, pappa och världens jobbigaste lillasyster - ingen drömsommar, precis. På badet träffar Linnéa Tor och förstår att han är intresserad av henne. Och snart märker Linnéa att hon är kär tillbaka. Allt hade kunnat vara helt fantastiskt om det inte vore för att Vanessa också är jättekär i Tor. Linnéas sommar förvandlas till något superhärligt, men på samma gång känns allt helt hemskt. Varje gång hon ska skypa med Vanessa får hon ont i magen. Hon börjar ljuga och smyga. Bästa vänner ljuger inte för varandra, bästa vänner sviker inte. Men ska Vanessa och Linnéa verkligen fortsätta vara bästa vänner?

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar