2 september 2012

Revolt - Suzanne Collins

Orginaltitel: Mockingjay
Utgiven: 2011-06-14
Serie: Hungerspelen
Sidor: 326
Första meningen: Jag stirrar ner på mina skor och ser ett tunt lager av aska landa på det slitna lädret.

Min kommentar: Åh jag önskar så innerligt att det kommer en till men det vet jag att det inte kommer och jag är ledsen för det. Jag hoppas att filmerna gör så vi inte glömmer den här underbara bokserien som alltid kommer vara i mitt hjärta.

Men det är skönt att veta hur det slutade och jag gillade slutet fast det var mest död i det. Det känns som om Katniss har växt från första sidan till sista sidan och om hon inte hade tagit Prims plats i det 74 hungerspelen hade det inte blivit nån bok.

Det sorgligast var att Prim dog, jag hoppas att hon fick frid. Katniss och hennes mamma måste sakna Prim supermycket och Smörblomma. Smörblomma älskade jag att Katniss och Smörblomma brukade fräsa åt varandra osv.

I början av den här boken ville jag att hon skulle välja Gale att vara tillsammans med men senare i boken ville jag att hon skulle välja Peeta. Men i slutändan valde hon ju Peeta ändå och jag är glad för det.

Handling: Rebellerna har gjort uppror. Katniss är räddad. Distrikt 12 ligger i ruiner. Peeta är kvar i huvudstadens våld. Finns verkligen distrikt 13? Kommer Katniss och Peeta att återförenas eller tar huvudstaden Peeta från henne. Var är hennes mamma och lillasyster? Och vilka andra från distrikt 12 har undkommit?
Betyg: 5/5

PS: Andra delen av hunger games kommer ut på bio nästa år i november.

4 kommentarer:

  1. Nä :) vi fick sitta vart vi ville och skriva en text så vi gick ner till bibblan :)

    SvaraRadera
  2. sv;
    Åh najs! Jag kommer ju dit som småningom :D Spännande..

    SvaraRadera
  3. Bra recension!:)
    Jag var lite besviken på sista boken pga allt som hände, och det är lite ledsamt att böckerna är slut nu. Men filmerna kommer ju sen :) Det längtar man trots allt efter :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade sista boken jag :D aa det är synd att dem är slut, jag hoppas att det kommer en till men som handlar om Peetas och Katniss barn :D

      Radera