14 februari 2014

"Onkel Toms stuga" av Harriet Beecher Stowe

Originaltitel: Uncle Tom's Cabin
ISBN: 9171020187
Utgiven: 1976
Sidor: 318

Kommentar: Den här boken kom med en svenska uppgift, att läsa en klassiker, till läraren sa jag att det inte spelade nån roll att jag ville ha den bästa och Marie som hon heter gav mig denna och jag är tacksam! Jag tror inte jag hade kunnat få nån bättre. Jag var lite tveksam i början och ibland var det så många namn så man inte förstod men man fortsatte och jag tappade bort mig lite i mitten men snabbt upp igen och njöt av boken hur som helst. Rekommenderad till ni som vill läsa och lära er om slaveriet och till de som gillar bra böcker!

Handling: Arthur Shelby har skulder och blir tvungen att sälja ett par slavar, trotjänaren Tom och Elizas lille pojke Harry. Eliza rymmer på natten med sin son, och hoppande från isflak till isflak tar hon sig över Ohio floden. Tom kommer till Södern, där han bli välbehandlad av sin förste ägare, men när denne plötsligt dör, blir han såld till grymme Simon Legree och får utstå svåra lidanden när han vägrar att utföra handlingar som strider mot hans samvete.

Betyg: 4/5

2 kommentarer:

  1. Kul med klassiker och att du gillade den så mycket! Du får testa fler i den klassikerserien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja verkligen, men ett problem är att jag inte vet vad det finns för klassikers aja, hittar säkert nån, kan ju alltid fråga svenska lärarn^^

      Radera