29 april 2014

"Flyga högt" av Katarina von Bredow

Flyga högt (kartonnage)ISBN: 9789129675627
Utgiven: 2011
Sidor: 315

Handling: Det finns koder. Vissa regler. Som när man kommer ny till klassen. Då handlar det om att inte märkas för mycket. Att vara lagom. Glida in och smälta ihop med de andra. 
Så gör inte Silja. Silja gör precis tvärtom. 

Vendela är femton år och har just börjat nian. Hon tycker att det är ganska skönt att vara tillbaka i skolan. Framför allt för att hon får träffa Nils igen, men också för att allt blir förutsägbart; det står på schemat hur dagarna ska se ut. 
Men tredje dagen dyker det upp en ny tjej i klassen, Silja. Hon tar plats och struntar helt i alla oskrivna regler. Hon sätter sig var hon vill, hon umgås med vem hon vill och hon verkar inte alls vilja smälta in i klassen. Är hon korkad, trotsig eller bara urstark? Ingen vet, men sensationen är ett faktum. Och plötsligt gäller inte den givna rangordningen, rollerna fördelas om - och inget är längre självklart.


Min kommentar: Det var faktiskt en kompis till mig för 2 år sedan tipsade mig om den här boken, så när jag såg den på bokus topplista kände jag igen den och ångrar inte för en sekund att jag läste den! Eftersom boken utspelar sig på högstadiet så tänker jag mycket på igenkänning. De flesta karaktärer var trovärdiga men några var verkligen för grymma så det kändes överdrivet men det kan ju hända helt klart. Boken var lättläst och bra skriven, lagom långa kapitel, trovärdiga karaktärer, igenkänningsfaktor, en perfekt högstadie bok verkligen! Den borde lärarna tvinga oss att läsa istället för I taket lyser stjärnorna eller nåt sånt. I boken pratas det också om roller, och det är absolut så i verkligheten också! Jag ser framemot att läsa fler böcker av Katarina!

Betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar