17 maj 2014

"5768 visningar på youtube" av Ralf Novák-Rosengren & Anita Santesson

5768 visningar på Youtube (häftad)ISBN: 9789189196575
Utgiven: 2013
Sidor: 133
Övrigt: Är vinnarmanuset i skrivartävlingen "Att vara ung rom idag"

Handling: Rosita är en 14-årig resandetjej som bor i en liten svensk småstad. Hon älskar att sjunga. När livet är som värst drömmer hon om att bli artist. Världen runt om henne är tuff och fylld av fördomar. Hon får inte bara ta skit, hon får också höra att hennes folk inte finns. Men när skolan är som hemskast, kompiskontot på noll och lärarna är elaka får hon uppbackning från ett oväntat håll.

Min kommentar: Jag gillade den, det som gjorde att jag ville läsa den i första taget var att boken handlar om  de "resande" och jag blev nyfiken och bestämde mig att läsa den. Jag är nöjd, nu vet jag vad det är och Ralf och Anita får båda två plus poäng av mig för att tar upp det här viktiga ämnet fördomar och att alla borde ha en lika stor chans vare sig man är rom eller svensk.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar