7 juni 2015

"Pappersstäder" av John Green

Pappersstäder (häftad)Originaltitel: "Paper towns"
ISBN: 9789163877360
Utgiven: 2014
Sidor: 362

Handling: Quentin Jacobsen har älskat den iögonenfallande och äventyrslystna Margo på avstånd i hela sitt liv. Ända sedan de som grannbarn lekte tillsammans. Så när hon öppnar fönstret till hans rum och klättrar in i hans liv igen och övertalar honom att följa med på en genialiskt hämndaktion följer han med.

Efter deras natt tillsammans kommer Quentin till skolan för att upptäcka att Margo - som alltid varit något av en gåta - nu har förvandlats till ett mysterium. Hon brukar försvinna ibland, men aldrig så här länge. Kan hon vara död? Men snart upptäcket Quentin att Margo lämnat subtila, smarta ledtrådar bara för honom. Budskapet är tydligt: Hitta mig om du kan!

Vägen mot gåtans lösning är vindlande och tvingar Quentin att inse att ju närmare han kommer Margos gömställe desto mindre vet han egentligen om henne. Och kommer han att hinna fram innan hon försvinner igen?

Min kommentar: Jag skulle inte kunna säga att den var bättre än "Förr eller senare exploderar jag" men inte sämre heller. Skulle iallafall kunna säga att den här är djupare och älskade liknelserna t.ex. "som att klätta upp för ett berg av grus" vilket betyder att något är omöjligt. Måste ändå säga att början var bäst sen blev det sämre och sämre kanske för att jag har en kärlek till high school miljön. Blev lite trött på att leta efter Margo grejen. Gillade hans relationer till hans vänner. Ser framemot att läsa mer av John Green.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar